Responsive Menu
Add more content here...

راهنمای خرید دستگاه لیزر برای تابلو سازی

راهنمای خرید دستگاه لیزر برای تابلو سازی

در قرن ۲۱ ابزارهای بسیاری ساخته شده که هر کدام از آنها برای هر کس اهمیت ویژه ای دارد؛ برای یک نفر ماهواره و فضا پیما، برای یک نفر ماشین، برای دیگری کامپیوتر و… اما اگر برای شما هم مانند بسیاری از صنعت گران، دستگاه برش و حکاکی لیزر مهم‌ترین دستاورد بشر در قرن جدید است و تمایل به آگاهی بیشتر در زمینه انواع و کارایی و راهنمای خرید دستگاه لیزر برای تابلو سازی دارید، بهتر است مقاله زیر را دنبال کنید.

دستگاه برش لیزر

دستگاه لیزر یک ماشین برش است که در انواع مختلفی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها اقدام به برش و حک متریال هایی مانند چوب، آهن، چرم، شیشه، پلکسی و… نمود که در این مطلب هدف اصلی ما دستگاه های لیزر غیر فلزات در صنعت تابلو سازی می باشد که قابلیت برش پلکسی، فیبر و متریال های مشابه را دارند.

اندازه صفحه کار لیزر

اندازه صفحه کار لیزر
مهمترین تفاوتی که در ظاهر دستگاه‌های لیزر با هم دارند اندازه صفحه کار آنها می ‌باشد؛ این مهم‌ترین قسمت است که باید در بین دستگاه‌های لیزر به هنگام خرید لحاظ بفرمایید.

چنانچه کار شما کارهای کوچک است از سایز کوچکتر و اگر از کارهای بزرگ استفاده می‌کنید دستگاهی بزرگتر را انتخاب نمایید.

به طور کلی ابعاد صفحات کار دستگاه لیزر موجود در ایران از کوچکترین تا بزرگترین بشرح ذیل می باشد.

25*35، 60*40، 60*90، 130*90، 130*180 و 130*250 سانتیمتر

میز کار دستگاه لیزر

میز کار دستگاه لیزر
میزکار از دو نوع شمشیری که تیغه های بلند و فاصله دار از هم هستند و صفحه زنبوری که از شبکه های بهم پیوسته است تشکیل می شود و برای شما مهم است که از کدام صفحه کار استفاده کنید.

اگر کارهای شما کوچک و ریز باشند پس از برش، برخی از آنها به داخل باکس زیر دستگاه می افتد؛ اما اگر قطعات ریز ندارید بهترین برش را در تیغه های شمشیری بدست می آورید، چرا که برگشت نور پس از برش با فلز زیر کار کمتر است و برش تمیز تری را خواهید داشت.

صفحه xy و z

صفحه xy و z
از دیگر نکات در خرید دستگاه لیزر، صفحه کار محور xy و z داشتن است که منظور از صفحه xy یعنی نازل دستگاه در حالت x به سمت چپ و راست و در حالت z به سمت بالا و پایین حرکت می کند.

نوع سوم دستگاه های لیزر هم که کامل ترین نوع دستگاه لیزر است مربوط می شود به دستگاه محور z که دارای یک میز متحرک بوده و به سمت بالا و پایین قابل تنظیم می باشد.

دستگاه های محور z از قیمت بالایی نسبت به دستگاه های xy برخوردار هستند و همانطور که گفتیم از کامل ترین دستگاه های لیزر می باشد.

نکته قابل توجه این است که کاربرد ماشین های لیزر در تابلو سازی مربوط می شود به دستگاه های xy و دستگاه های z بیشترین کاربردشان برای کارهای خاص مانند ساخت تندیس های سه بعدی و… می باشد.

تیوپ دستگاه لیزر

تیوپ دستگاه لیزر
نکنه بعدی که بسیار مهم است تیوپ دستگاه لیزر است که تولید اشعه لیزر در آن صورت می گیرد؛ داخل تیوپ لیزر ها گاز کربن co2 قراردارد که این گازها در فرایند ولتاژ بالای برق قرار می گیرند و نور و گرمای بسیار بالایی را تولید می کنند که پس از تمرکز از نقطه مرکزی عدسی که در اینجا به لنز شهرت دارد، منجر به برش می شود.

هرچه توان تیوپ بالاتر باشد این قدرت بالاتر می رود که البته به ولتاژ و مادربرد دستگاه نیز مرتبط خواهد بود.

وقتی فرآیند گاز و برق شکل می گیرد، نور حاصله توسط آینه های فلزی انتقال می یابد تا به لنز برسد و بعضی وقتها این فاصله تا ۳ متر می رسد و کج بودن آیینه ها و خود هوا باعث کم شدن این توان می شود.

برای همین در لیزرهای صفحه بزرگ، تیوپ مستقیم پشت لنز کار گذاشته میشود تیوپ همراه خود محور دستگاه در حرکت تولید نور می کند که در این مدل توان حفظ می شود؛ لذا چنانچه قصد خرید لیزر صفحه بزرگ را دارید، حتما مدل تیوپ سوار بر را لنز خریداری نمایید.

لنز دستگاه لیزر

لنز دستگاه لیزر
همانطور که عرض شد نام آینه‌ها را هم شنیدید حتما توجه داشته باشید که آینه‌ها فلزی باشند نه آینه‌های جیوه ای، چرا که مدل جیوه ای بعد از گذشت چندین ماه دیگر قابل استفاده نیست.

به طور کل دو نوع لنز وجود دارد؛ یکی لنز 7/5 و دیگری لنز 5/5 و منظور از این اسامی فاصله برش تا مرکز لنز می باشد. فاصله کم جهت حکاکی و فاصله زیاد جهت برش بهتر می باشد. اگر دستگاه را به منظور حک بیشتر مانند حک سنگ می خواید، لنز 5/5 را تهیه کنید و در صورت استفاده از دستگاه برای برش لنز 7/5 را انتخاب نمایید

دستگاه چیلر

دستگاه چیلر
دستگاه چیلر جهت خنک کردن داخل تیوپ می باشد که اگر شما حواستون به محیط باشد با یک پمپ آب می توانید خودتان چیلر درست کنید و هزینه ۱۵ میلیونی را با ۱ میلیون تامین کنید.

نوع تسمه و استپ موتور دستگاه لیزر

نوع تسمه و استپ موتور دستگاه لیزر
نوع تسمه و استپ موتورهای لیزر برای شما خیلی مساله مهمی است که نیاز به دانش دارد؛ لذا اینکه در تولید دستگاه از چه نوع موتوری استفاده شده و تسمه ها چه نوعی هستند را کارشناسان دستگاه لیزر می توانند راهنمای شما باشند.

دستگاه مکش لیزر

دستگاه مکش لیزر
نوع مکش دود لیزر نیز از دیگر موارد مهم بشمار می رود، اگر کار شما برش ورق طلق ایرانی که پلی کربنات و ورق های ای بی اس و تفلون هست که دود زیاد دارد باید سانترفیوژ قوی جهت مکندگی بالای دود تهیه نمایید و به همان نسبت اگر اقدام به کارهای سبک تر دارید می توانید از مکش های ضعیف تری استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که بصورت خلاصه عرض شد شما باید قبل از خرید دستگاه، نسبت به کاری که می خواهید انجام دهید اشراف داشته باشید؛ اگر تصمیم به تولید تابلوهای تبلیغاتی نظیر انواع تابلو چلنیوم، نئون پلاستیک و تابلو گرد لایت باکس را دارید بهتر است دستگاه های مربوط به آنها را تهیه فرمایید و اگر فعالیتتان تولید تندیس های سه بعدی می باشد هم دستگاه مناسب تولید تندیس را تهیه کنید.